Søg i denne blog

fredag den 12. oktober 2012

Gadesælgernes by

Pushkar
Efter en lang køretur fra Jodphur til Pushkar, kom vi endelig frem. Denne tur var længere end de forrige, da bummer vælger at gå ned en halv time før toget kommer, så vi holdte i kø og ventede.. Efterfølgende kom vi til en by hvor der var trafik kaos, så der kunne vi også vente i en time. Men endelig nåede vi frem til et fint hotel, med restaurant og swimming pool!
Idag har vi været inde i byen og kigge. Vores private driver tog os med hen i hans tempel, og ja han er meget troende, så vi tog skoene af og fulgte ham gennem templet og lærte lidt om hans tro. Vores driver, Mr. Sing, er sikhisme - en tro der på visse punkter minder om kristendommen.. Men de tilbeder en hellig bog, som har dens eget soveværelse osv. Så bogen bliver putte i seng hver dag kl. 18.00 - rimelig mystisk. De forstår Gud som universet og ikke som en person.. Men et utrolig flot tempel..

Efter turen til templet blev vi smidt af i byen, hvor vi selv skulle gå rundt. Guiden havde sagt at man ikke måtte modtage blomster fra de mange mennesker på gaden, fordi man kunne ende med at skulle betale 200 dollars, og at guiden ikke måtte gribe ind hvis vi sagde ja, fordi så blev han slået af de lokale... Men allerede efter guiden var kørt, kom de første 5 hen til os med roser, og vi måtte prøve at ryste dem af os, mens vi gik op af Indiens smalle gader.. Ubehageligt!

Men efter at have gået lidt længere ned af gaderne, kom en flot indisk kvinde hen til Josephine og kommenterede hendes blå øjne. Hun hilste høfligt på hende med hånden og de snakkede kort, da de skulle til at sige farvel, tog kvinden fat i Josephines hånd og holdte den stramt, hun tog en spids genstand frem med henna maling på enden.. Hun hev hånden til sig og vi gik hurtigt videre - så luskede de dog er her!! Hvis hun ikke hurtigt havde hevet hånden til sig, kunne kvinden have forlangt mange penge for det hun skulle til at gøre..

Efter det vendte vi om, gade-børnene hang omkring os som fluer om en lort, og det var svært at se de sultne børn i øjnene. Men vi kom endelig væk fra bymidten og nu skulle vi bare tilbage til hotellet..
Lettere sagt end gjort -  vi for vild, og måtte trave gennem de varme landskab midt på dagen, hvilket resulterede i en gå-tur på halvanden time, rødt bryst og skuldre..
Men vi fandt vejen til hotellet og nød de sidste timer ved poolen.

Vi besluttede at gå op og se solnedgang på resturanten, så lå oven på taget - vi havde lagt badetøj ud til tørre, fået et dejligt bad og var sultne. God mad, bestående af hvidløgpasta og nan brød, og dejlig koldt vand..
Da vi gik ned igen til værelset var Josephines bikini overdel væk, og det var rimelig nasty.. Vi gik over i receptionen og sagde det, chefen råbte højt til hans kollegaer og søgningen gik igang.. Bikinien blev fundet, revet i stumper og stykker - og hans dalmantiner fik skylden...
Han sagde undskyld og vi gik. Dårlig service...

Nu ligger vi i sengen og har købt lidt chokolade og iaften vil vi se en god film.